Lumea întreagă la un click distanță
    Atracții turistice / Itinerarii spirituale

    Mânăstirea Kopan, Nepal

    Tradiția Gelug, secolul al 20-lea, 380 călugări și 360 călugărițe.

    Aflata lângă Boudhanath, la periferia orașului Kathmandu, Nepal, mânăstirea Kopan este parte a Fundației pentru Conservarea Tradiției Mahayana, o rețea internațională de centre ale tradiției tibetane Gelug.



    Mânăstirea Kopan. Foto: Samir Chaudhary


    Mânăstirea a fost înființată de Thubten Yeshe și Thubten Zopa Rinpoche, doi lama care au cumpărat terenul de la astrologul regal al Nepalului în 1969. Numele ei provine de la numele dealului pe care a fost construită.

    Caracteristici

    Kopan a devenit renumită în special pentru că a predat buddhismul occidentalilor care o vizitează. Primele cursuri anuale de meditație de o lună (noiembrie-decembrie) au avut loc în 1971.

    Aceste cursuri combină în general învățăturile tradiționale Lam Rim cu discuții informale, mai multe perioade de meditație conduse de către un lama și o dietă vegetariană.

    Cursul de o lună pentru străini este urmat de peste 250 de persoane în fiecare an.

    Mulți dintre studenții occidentali au devenit călugari și au format o mică comunitate lângă Kopan, sub supravegherea lui Lama Yeshe, până când au fost forțați să părăsească Nepalul în 1985, din cauza modificării reglementărilor privind vizele.

    Treizeci de ani mai tarziu, Kopan a devenit una dintre cele mai mari mânăstiri Gelug din Nepal, cuprinzând acum două instituții separate: vechea mânăstire, aflată în vârful dealului Kopan, și mânăstirea Khachoe Ghakyil Ling din apropiere.

    Mânăstirea de maici, începută în 1994, găzduiește 360 de călugărițe, care studiază filozofia și se angajează în practică intensivă, cum ar fi retragerea anuală Nyungne. 1

    În complexul mânăstirii există mai multe săli de meditație și altare:

    Lama Tsongkhapa Gompa este gompa principală din curtea de la intrare, unde au loc rugăciunile de dimineață ale călugărilor.

    Curtea de dezbateri este locul în care studenții la filozofie își desfășoară sesiunea de dezbateri dimineața și seara. Figura principală din mijlocul altarului este lama Tsongkhapa. Există mai multe statui pe ambele părți și mai multe copii din Kangyur, care este o colecție a învățăturilor lui Buddha, și Tengyur, comentariile asupra acestor învățături.

    Colegiul tantric găzduiește aproximativ 60 de călugări care studiază acolo și lucruri de valoare: picturi, statui și thangka. De două ori pe an cei care studiază aici construiesc mandale de nisip, fac puja și ceremonii de binecuvântare. Gompa este deschisă publicului.

    Gompa Chenrezig este cea mai veche, unde s-au dat primele învățături cursanților din Occident. Noua gompa a fost construită în 1990. În altar se află o statuie lui Buddha, iar în partea stângă statuia lui Chenrezig cu o mie de brațe, și o statuie a lui Buddha când practica austerități.

    Sanctuarele cu relicve au o colecție de rămășite prețioase, precum cele ale starețului anterior, Khensur Lama Lhundrup și ale lui Geshe Lama Konchok, un yoghin care a trăit mulți ani la Mânăstirea Kopan.2


    Sala de rugăciune a Mânăstirii Kopan. Foto: divakaran pk

    Festivaluri și evenimente monahale

    Losar – Anul Nou Tibetan. Ritualurile de purificare (Gyutor) marchează sfârșitul anului tibetan. Un tort ritual mare (torma), simbolizând toate acțiunile negative ale anului trecut, este binecuvântat și apoi oferit focului.

    În prima zi a Anului Nou Tibetan este făcută o puja specială pentru a sărbători și a binecuvânta anul care vine. Eșarfele de ceremonie (khata) sunt oferite profesorilor și toată lumea gustă boabele de orz și făină, un aliment de bază din Tibet, considerat de bun augur pentru prosperitate și noroc în Noul An.

    Monlam – Marele Festival al Rugăciunii a fost înființat în 1409 de Tsongkhapa, fondatorul tradiției Gelug. În ziua principală a festivalului, Ziua Miracolelor, populația laică face ofrande pentru a obține merit. Festivalul se încheie cu ziua Maitreya Buddha, în timpul căreia se fac rugăciuni către Maitreya Buddha, implorându-l să se întoarcă curând.

    Tsip Shag este o ceremonie monahală în care studenții se adună pentru a primi de la stareț transmiterea orală a textului pe care îl vor studia în anul următor. Acesta este și momentul în care sunt aleși participanții la Dezbaterea Rigjung.

    Surkor (patru texte) Puja înseamnă intrarea cursanților într-o etapă superioară de studii. Ei se roagă și fac puja pentru a aduna merite și pentru a înlătura obstacolele care ar putea apărea în studiul acestor texte.

    Rigjung Debate este un alt eveniment monahal care marchează finalizarea primei parți a studiilor. Doar primii patru elevi ai clasei, aleși în timpul ceremoniei Tsip Shag, se califică pentru această onoare.

    Ganden Ngamchoe - Ziua Lama Tsongkhapa are loc spre sfârșitul anului cu ritualuri de ofrande și o procesiune la lumina lumânărilor în jurul mânăstirii, cu clopote și chimvale și intonarea mantrei lui Lama Tsongkhapa.

    Jang Guncho - Dezbatere intermonastică anuală este o tradiție a celor trei mari mânăstiri tibetane Sera, Drepung și Ganden. Călugării obișnuiesc să se întâlnească în lunile de iarnă timp de o lună și să dezbată învățăturile.

    Zilele speciale ale lui Buddha – comemorarea faptelor sfinte ale lui Buddha.

    Acces

    Mânăstirea Kopan a devenit o destinație de agrement populară pentru rezidenții și turiștii din Kathmandu.

    Sâmbăta primește în mod obișnuit sute de vizitatori între orele 10:00 și 16:00. Mânăstirea este închisă publicului în alte zile ale săptămânii.

    Vizitatorii pot alege un sejur privat în mânăstire pentru cel puțin trei zile, când pot participa la discuțiile zilnice informale, de luni până vineri între orele 10 – 11:30, pot participa la rugăciunile de dimineață ale călugărilor, pot folosi biblioteca sau pur și simplu se pot bucura de liniștea mediului înconjurător.

    Familiile cu copii sunt, de asemenea, binevenite pentru un sejur privat.

    Kopan este la aproximativ 9 km de aeroportul din Kathmandu. Drumul spre mânăstire este accesibil tot timpul anului.

    Note

    1. Nyungne (a rămîne în post) este o practică de două zile și jumătate care implică respectarea unor reguli stricte. Meditația se concentrează pe recitările de rugăciuni și mantra și pe vizualizări ale zeității Chenrezig cu o mie de brațe, întruchiparea tuturor calităților și compasiunii lui Buddha.

    2. Relicvele sunt rămășițele unor ființe care și-au dedicat întreaga viață practicii învățăturilor buddhiste.




    TE-AR MAI PUTEA INTERESA

    Advaita Ashrama, Mayavati, este o filială a Ramakrishna Math, organizația juridică care administrează Ordinul Ramakrishna, considerată parte a mișcărilor hinduse de reformă.
    Vestigiile rupestre din Munţii Buzăului sunt răspândite pe o distanţă de peste 80 km, mai ales în împrejurimile comunelor Bozioru, Colţi, Cozieni şi Brăeşti. Alte amenajări similare mai sunt și pe raza comunelor Cătina şi Sibiciu, precum şi pe raza oraşului Nehoiu.
    Langa Sinca Veche, in dealul Plesu, se afla o grota cu mai multe incaperi. Pe peretii grotei, inca se mai vad urmele lasate de uneltele folosite la sapatul in piatra. Unii cercetatori sustin ca aceste vestigii sunt din perioada dacica sau chiar predacica, deoarece pe unii pereti se pot vedea inscriptii necrestine, intr-o limba necunoscuta.
    Se consideră că Mânăstirea Hemis a existat înainte de secolul al XI-lea și este legată de Naropa, discipolul yoghinului mahasiddha Tilopa și învăţătorul lui Marpa Lotsawa. Se crede că Naropa și Tilopa s-au întâlnit la Hemis.
    Manastirea Ciolanu este situata in vecinatatea localitatii Magura, judetul Buzau. Este atestata documentar din secolul al XVI-lea. Are doua biserici, una la intrare, numita Biserica din Vale si o alta, mai veche, la cativa zeci de metri mai sus, numita Biserica din Deal.
    Bisericuţa lui Iosif reprezintă cea mai importantă şi mai bine conservată dintre sihăstriile din zona satelor Aluniş-Nucu. Cunoscută şi ca Peştera lui Iosif, este în prezent o mică încăpere săpată în stâncă. Prezenţa peştelui ca simbol deasupra intrării conduce la opinia existenţei aici a unui loc de cult paleocreştin încă din secolul 3 sau 4.